Audiostacja

Produkty firmy Nord | Nord C2D Combo Organ

Nord C2D to jedyne w swoim rodzaju organy przenośne dla muzyków, którzy w czasie gry korzystają zarówno z klawiatury jak i drawbarów.

2 zestawy prawdziwych drawbarów dla każdego manuału, niezwykle realistyczne symulacje wirnikowych organów B3, tranzystorowych modeli Vox i Farfisa oraz oparte na próbkach przepiękne brzmienia organów piszczałkowych czynią z Nord C2D wyjątkowy, przenośny instrument organowy.

NAJWAŻNIEJSZE FUNKCJE:

  • Symulacja organów wirnikowych B3,
  • Symulacje organów tranzystorowych Vox i Farfisa,
  • Barokowe organy piszczałkowe,
  • Symulacje głośnika obrotowego i wzmacniacza,
  • Efekty Delay, Drive, korektor EQ i Pogłos,
  • Dwa manuały, 61 klawiszy typu waterfall,
  • Dwa zestawy drawbarów [regulatorów paskowych] dla każdego manuału,
  • Panel sterowania presetami drawbarów po stronie lewej ręki,
  • 11-pinowe wyjście Leslie,
  • Niewielka waga [16 kg].

Organy wirnikowe [Tonewheel]
Model B3 dostępny w Clavia Nord C2D to rezultat ponad dziesięcioletniego okresu, w którym udoskonalano symulacje organów wirnikowych przy pracy najpierw nad modelem Nord Electro a później nad nagradzanymi organami Combo Nord C1 oraz Nord C2. Projektanci dokładnie przeanalizowali sygnały z każdego z 91 obrotowych dysków znajdujących się w kilku oryginalnych instrumentach i poświęcili lata na zbadanie wszystkich szczegółów, które odgrywają tak istotną rolę w brzmieniu klasycznych modeli.

Twórcom udało się wiernie oddać sposób reakcji instrumentu na zmianę parametrów na pulpicie i zachowanie organów w czasie gry na żywo. Idealnie odwzorowano także zjawisko wzajemnego podkradania energii przez wirniki i wynikający z tego efekt nieznacznej kompresji, dzięki której organy brzmią tak absolutnie przepięknie. Wybrać można spomiędzy czterech wersji organów wirnikowych: od wysłużonego modelu z zaawansowanymi przesłuchami, do czysto brzmiącego egzemplarza, który właśnie opuścił fabrykę.

Klik, Percussion i Wibrato
W Nord C2D udoskonalono funkcję symulacji charakterystycznego kliku mechanicznego, jakże istotnego składnika brzmienia klasycznych organów wirnikowych, którego poziom można dostosować do własnych potrzeb.

Wibrato i chorus uzyskane za pomocą skanera [obrotowy kondensator] i jego analogowy układ zostały poddane modelowaniu cyfrowemu, by uzyskać równie realistyczne efekty jak w przypadku wirników. Nord C2D posiada prócz tego replikę układu percussion o poszerzonym zakresie kontroli nawet przy grze prawie legato.

Pełna kontrola
Kiedy możesz aktywnie używać dwóch zestawów drawbarów dla każdego manuału a pod lewą ręką masz nowy panel zmiany presetów dla drawbarów, gra staje się samą radością. Nowy panel zmiany presetów pozwala na szybkie przełączanie między ustawieniami dla drawbarów. Możesz tez zapisać 3 własne ustawienia dla każdego manuału.

Zamontowana w Nord C2D klawiatura typu waterfall o ultra-szybkiej reakcji i pewnej akcji oddaje wrażenie gry na oryginalnym, klasycznym instrumencie. Dla większej wygody panel sterowania i górny manuał zostały lekko pochylone w stronę grającego, a panel między manuałami ma gładką powierzchnię co ułatwia przesuwanie rąk w czasie gry.

Organy piszczałkowe
Pierwowzorem organów kościelnych z C2D są pieczołowicie wybrane organy z okresu Baroku o przepięknym brzmieniu i szerokiej gamie ekspresji. Nie szczędzono wysiłków, by z wykorzystaniem najnowszych technik próbkowania, uzyskać najszerszą i jak najbardziej zróżnicowaną paletę barw, która zadowoli współczesnych organistów.

Rejestry i połączenia
Każdy z dwóch manuałów w organach piszczałkowych wyróżnia się innym charakterem brzmienia. Sekcja Główna [dolny manuał] brzmi dostojnie a sekcję Echa [Swell] na górnej klawiaturze cechuje bardziej stonowana barwa. Połączenia [couplers] służą do łączenia rejestrów z obu manuałów i po wciśnięciu klawiszy jednej klawiatury możemy jednocześnie uruchomić rejestry drugiego manuału albo pedału - podobnie jak ma to miejsce w prawdziwych organach piszczałkowych. Sekcja Pedału wyposażona została w trzy rejestry basowe, które użytkownik może uruchomić z poziomu dolnego manuału, o ile podłączy pedał Nord Pedal Keys 27 [akcesoria], lub klasyczny 30-nutowy pedał cyfrowy [opcjonalnie].

Dodatkowo wraz z trzema połączeniami unisono, typowymi dla organów z dwoma manuałami, w organach C2D znaleźć można funkcję połączeń między trzema oktawami i specjalną funkcję łączenia Pedału z lewą częścią klawiatury Głównego manuału.

Układ rejestrów i połączeń
Swell [Manuał II]:

  • Fugara 8,
  • Rohrflöte 8,
  • Principal 4,
  • Spitzflöte 4,
  • Nasat 3,
  • Flöte 2,
  • Vox Celeste,
  • Scharf II-III,
  • Oboe 8.

Great [Manuał I]:

  • Principal 8,
  • Gamba 8,
  • Gedackt 8,
  • Octava 4,
  • Rohrflöte 4,
  • Qvinta 3,
  • Octava 2,
  • Mixtur III-IV,
  • Trumpet 8.

Pedal:

  • Subbas 16,
  • Fagot 16,
  • Gedackt 8.

Couplers [Połączenia]:

  • PED/GR. Low,
  • SW 16/GR,
  • SW/GR,
  • Swell 16,
  • Swell 4,
  • SW/PED,
  • GR/PED.

Pedał Swell i tremulant
Kluczowym składnikiem barwnego brzmienia organów piszczałkowych jest regulator pozwalający organiście uchylać żaluzje szafy z piszczałkami Echa [pedał Swell], przez co może on zwiększać lub zmniejszać siłę głosu i wpływać na dynamikę tej sekcji. W Nord C2D funkcja działa dokładnie tak samo jak w prawdziwych organach. Kolejnym nieodzownym elementem kształtującym brzmienie organów piszczałkowych jest tremulant, funkcja wprowadzająca niewielkie i bardzo szybkie fluktuacje głośności, co powoduje, wibrowanie dźwięku. W Nord C2D do wyboru są dwie prędkości tej funkcji i trzy regulowane poziomy głębokości zakłócenia.

Vox i Farfisa
Na pokładzie Nord C2D znajdziemy wierne symulacje brzmienia dwóch popularnych modeli organów tranzystorowych z lat 1960 o potężnym i dzikim brzmieniu generowanym przez układ dwunastu oscylatorów. C2D zapewnia taką samą charakterystykę dynamiczną i unikalne brzmienia jak w oryginalnych instrumentach.

Organy Farfisa Compact Deluxe, uznawane za „matkę organów tranzystorowych” wyposażono w matryce połączeń i rozbudowany układ filtrów, które zapewniają masywne, głębokie brzmienie. Vox Continental to bardziej wyrównane brzmienie, ale nadal z bardzo intensywną nutą.

Tak jak organy wirnikowe, tak i oba modele organów tranzystorowych mają swój własny, wyjątkowy charakter brzmienia. Gdy dodasz do tego dostępne w Nord C2D symulacje głośników i trochę przesterowania, ustawisz korekcję, finalne brzmienie bez wątpienia „rozpali Twój ogień”.

Efekty
Hipnotyzujące brzmienie głośnika obrotowego [Rotary Speaker] rozpraszającego dźwięki w pomieszczeniu to nieodzowny element całości brzmienia organów wirnikowych. Nord C2D wyposażono w 2 rożne symulacje głośników obrotowych, jedną opartą na brzmieniu modelu 145 [dostępna także w Nord C2] i zupełnie nową symulację klasycznego modelu 122.

Dostępne są trzy prędkości obrotowe - Stop, Slow i Fast, które można kontrolować za pomocą przycisków na pulpicie, opcjonalnego przełącznika nożnego bądź kontrolera Nord Half-Moon [akcesoria]. Aby dźwięki brzmiały z jeszcze większym pazurem można uruchomić udoskonaloną symulację przesterowania [overdrive].

Oczywiście możesz podłączyć Nord C2D do zewnętrznej kolumny z głośnikiem obrotowym korzystając ze standardowego, 11-stykowego, wysoko-napięciowego złącza Leslie lub wyjścia na złączu jack 6,3 mm o wysokim poziomie.

Oprócz modelu Rotary Speaker w Nord C2D znajdują się świetne, dające masę przesterowania symulacje wzmacniaczy gitarowych Twin i JC, które świetnie sprawdzą się z organami B3, Farfisa lub Vox. Zestaw efektów pokładowych Nord C2D uzupełniają 3-pasmowy korektor, feedback delay z funkcją nabicia tempa i kilka rodzajów pogłosu.

Więcej możliwości
Gdy masz do dyspozycji tyle modeli organów, warto podłączyć instrument do odpowiedniego wzmacniacza i systemu nagłośnienia. Nord C2D posiada parę wyjść stereo [dwa gniazda L i P Out typu jack 6,3 mm] i zestaw wyjść High Level [gniazdo jack 6,3 mm oraz 11-pinowe złącze Leslie]. Daje to sporo możliwości, można np. połączyć organy wirnikowe z głośnikiem obrotowym a sygnał organów piszczałkowych wysłać do dużego zestawu nagłośnienia.

Pedał ekspresji [Swell Pedal] to absolutnie niezbędny kontroler, który warto podłączyć do wszelkiego typu organów. Do Nord C2D możesz podpiąć dowolny, wysokiej jakości pedał ekspresji.
Organy dwu-manuałowe są niekompletne, jeżeli nie da się zagrać nut basowych za pomocą klawiatury nożnej. Nord C2D wyposażono w dwa, dodatkowe drawbary dla sekcji basowej z wyborem barwy: klasyczne organy wirnikowe, brzmienie basów z organów kościelnych lub bas syntetyczny oparty na kultowym modelu starego syntezatora. Partie basowe można odegrać za pomocą pedału basowego MIDI podłączonego do dedykowanego gniazda MIDI Bass Pedal lub korzystając z funkcji podziału klawiszy dla dolnego manuału.
Złącza MIDI zamontowane w Nord C2D pozwalają na kontrolę innego sprzętu MIDI lub połączenie z komputerem lub sekwencerem, przy czym dane z górnego i dolnego manuału oraz dodatkowego sterownika nożnego można transmitować na osobnych kanałach MIDI.

Specyfikacja może ulec zmianie. Steinway, Wurlitzer, Hohner, Clavinet, Farfisa i Vox to marki handlowe niepowiązane z firmą Clavia i zostały wymienione w opisie wyłącznie jako referencje brzmieniowe. Markę Leslie wymieniono w celu opisu standardu złącza.

do góry